Welke boot is geschikt?

Het goede nieuws is dat iedere boot in principe geschikt is
om elektrisch mee te gaan varen. Vanzelfsprekend zijn lichte boten
met een gestroomlijnde vorm het beste bruikbaar.
De elektrische motor heeft dan immers maar weinig energie nodig
om de boot vooruit te stuwen.

Optimale omstandigheden
De hoeveelheid energie die je in accu’s mee kunt nemen op het water is maar beperkt, en de aanschaf van de accu’s is één van de grootste kostenposten van elektrisch varen. Daarom is het verstandig te kiezen voor een rompvorm die voor zo weinig mogelijk weerstand in het water zorgt en ook voor een aandrijflijn met een goed rendement.

Goedkoper in gebruik
Veel elektrische boten die nu op de markt zijn, voldoen aan deze voorwaarden. Ze zijn qua aanschaf misschien nog wel duurder dan een reguliere boot, maar in het gebruik zijn ze aanzienlijk goedkoper.

Hoe lang kan ik varen? 
Met een goed gevulde accu kun je rustig een dagje over de Friese meren tuffen, mits je de juiste motor en voldoende accucapaciteit aan boord hebt. De SEFFF heeft elders op de website tabellen opgesteld waaruit je makkelijk kunt aflezen wat jij nodig hebt voor jouw boot.

Economische kruissnelheid
SEFFF adviseert om met een elektrisch aangedreven boot een economische kruissnelheid aan te houden die niet hoger is dan 70% van de maximale snelheid van de boot, de zogenaamde rompsnelheid*.
* De rompsnelheid is afhankelijk van de lengte. 

Varen op hogere snelheid
Bij hogere snelheden neemt het benodigde aandrijfvermogen zeer sterk toe. De te kiezen accucapaciteit is vervolgens afhankelijk van de gewenste vaarduur tussen twee oplaadmomenten.
Elders op de website staan tabellen die een indicatie geven hoeveel motorvermogen en accucapaciteit nodig zijn om 8 uur op kruissnelheid te kunnen varen zonder op te laden.

Toegestane snelheid
Op de Friese Merengebied mag je niet sneller dan 9 kilometer per uur varen. Dat komt aardig overeen met de economische kruissnelheid van de meeste elektrische sloepen. Alleen op het Prinses Margrietkanaal en het Van Harinxmakanaal mag je het hendeltje verder naar beneden duwen, maar dan zal je accu aardig sneller leegraken.

E-foilen
Daarnaast zijn er op de Friese meren enkele speciaal daarvoor aangewezen snelvaargebieden te vinden, hier zul je vooral lawaaiige jetski’s en speedboten aantreffen. Maar ook hier winnen elektrisch aangedreven vaartuigjes snel terrein, denk aan het E-foilen dat onlangs overwaaide vanuit Australië.