Hybride varen

Heb je een boot waar al een diesel- of benzinemotor ingebouwd is, dan is het ombouwen naar elektrisch varen vaak een grote stap. Vooral dieselmotoren hebben immers een lange levensduur, zo’n motor vóór de afschrijvingstermijn vervangen door een elektromotor kun je kapitaalvernietiging noemen. Wellicht is het in dat geval beter om te kiezen voor een combinatie van een elektrische en een fossiele aandrijving óf voor een milieuvriendelijke brandstof.

Blauwe diesel
Voor wie tijdens het varen op diesel toch klimaatneutraal wil varen is het gebruik van HVO (in de volksmond “blauwe diesel”) een goede tussenstap tussen fossiel varen en volledig elektrisch varen. Zie daarvoor de pagina Fossielvrije Aandrijving.

 

Elektrische motor erbij 
Je kunt een benzine- of dieselmotor ook combineren met een aanvullende elektrische aandrijving. Als er in het motorcompartiment voldoende ruimte is, kan hier een elektromotor bijgebouwd worden die de schroefas aandrijft als de hoofdmotor uitstaat. Dan kun je op daarvoor geschikte tijd en plaats genieten van het stille varen en mag je ook gebruik maken van de electric only routes. Link?

Ook als je er zeker van wilt zijn dat je meerdere dagen achtereen kunt varen zonder dat je een laadpaal tegenkomt, kan een hybride aandrijving de oplossing voor jou zijn.

Opladen met generator
Kies je liever meteen voor een elektrische aandrijving als hoofdmotor, maar zit je aan te hikken tegen het risico van een lege accu, dan kun je er ook voor kiezen om de installatie aan te vullen met een kleine generator. Die gebruik je alleen als er ondanks een goede planning toch een stroomtekort dreigt. De accu’s kunnen dan met behulp van de generator worden bijgeladen zodat je altijd de zekerheid hebt dat je de eindbestemming bereikt.

Menu