Berekening vermogen

Om een idee te krijgen wat er voor een bepaalde boot nodig is aan motorvermogen en accucapaciteit staat op de pagina rekentools een invulschema.

BEREKENING VAN HET MOTORVERMOGEN EN DE ACCUCAPACITEIT

Een indicatie opzoeken
Daarmee kun je aan de hand van de lengte van de waterlijn (let op: dat is dus niet de totale lengte van de boot!) en de waterverplaatsing een indicatie krijgen hoeveel vermogen de motor moet hebben en hoeveel accucapaciteit meegenomen moet worden om een bepaalde tijd te kunnen varen bij een bepaalde snelheid. SEFFF adviseert om met een elektrisch aangedreven boot een kruissnelheid aan te houden die niet hoger is dan 70% van de maximale snelheid van de boot (de rompsnelheid). Dat is een globale benadering.

Gratis advies vragen
Wil je een nauwkeuriger berekening? Vraag dan SEFFF om gratis advies: aan de hand van een simulatieprogramma wordt berekend hoeveel Kilowatts vermogen en hoeveel accucapaciteit je nodig zult hebben. Sommige jachtbouwers in Friesland beschikken ook over dit programma en kunnen je dus ook van dienst zijn.

Wat is er nog meer nodig?
Het hart van een elektrische aandrijving is uiteraard de elektromotor en het accupakket. Daar komen aantal essentiële onderdelen bij om de installatie compleet te maken.

Controller
In de eerste plaats een controller tussen het accupakket en de motor. Aangevuld met een “gashandel” waarmee je traploos “gas” kunt geven en waarmee je vooruit of achteruit kunt varen.

Lader
Om de accu’s op te kunnen opladen moet er een geschikte lader mee aan boord, waarmee je de accu’s aansluit op de laadpaal. Dit is nodig omdat een accupakket meestal 24 of 48 V gelijkstroom vraagt, terwijl de laadpalen 230 of 400 V wisselstroom geven.

Battery management system
Lithium-accu’s moeten bovendien voorzien zijn van een “battery-management system” dat de toestand van de afzonderlijke cellen in de gaten houdt en voorkomt dat er oververhitting plaatsvindt.

Controledisplay
Tijdens het varen is het van belang om te weten hoe het met het stroomverbruik zit en wat de restcapaciteit is om de volgende bestemming te halen. Daarom is een controledisplay die minimaal deze informatie aangeeft essentieel. Dat controledisplay kan geïntegreerd worden met een GPS navigatiesysteem, motor- en accukarakteristieken en bijvoorbeeld de inhoud van de drinkwatertank of de temperatuurregeling aan boord. Bedrijven, die elektrische aandrijvingen inbouwen hebben vaak – optimaal op elkaar afgestemd – complete pakketten in hun assortiment.

Menu