Met de verkoop van de stalen Mienskip-sloep aan het Zeekadetten-korps uit Lemmer is het SEFFF-Project “Innovatieve e-aandrijving voor pleziervaartuigen” definitief afgesloten.
De MienSkip-sloep is destijds in opdracht van SEFFF (Stifting Elektrysk & Fossylfrij Farre Fryslan ) speciaal voor elektrisch varen door bureau Vripack in Sneek ontworpen (lage vaarweestand).
Vervolgens ontwierp de UT-alumnivereniging “Principia” in opdracht van SEFFF voor deze MIenSkip-sloep een elektrische aandrijving. Doelen waren (a) een hoge efficiency, en (b) een lage kostprijs. Dit ontwerp – op basis van een robuuste naafmotor, grootschalig toegepast bij e-motorfietsen, golfkarretjes ed – werd vervolgens gerealiseerd en door studenten van de Friese Poort in Sneek ingebouwd.
In een volgende fase werd deze boot-aandrijving-combinatie aangepast voor het doen van metingen (stuwkracht, koppel, vermogen, stroomverbruik, rendement, etc, etc.). Zo ontstond de MienSkip-TEST-sloep.
Met deze MienSkip-TEST-sloep werden vervolgens vele vaartests gedaan, zodat de theoretsische berekende eigenschappen vergeleken konden worden met praktische meetwaarden. De resultaten zijn samengevat in eindrapport “Innovatieve e-aandrijving voor pleziervaartuigen – Vaartestresultaten en de daaruit bepaalde rendementen” (door de Principia-alumni Gert Colenbrander, Geert Hidding, Anne F. van der Meer en Rene Scheltes). Te vinden op https://sefff.frl/eindverslag-onderzoek-naar-innovatieve-e-aandrijving-voor-pleziervaartuigen/
Als laatste stap is in samenwerking met de StendenHogeschool uit Leeuwarden een professionele bediening gerealiseerd. Dit begon met een studenten-stage (begeleiding door Johannes Bruinsma, die ook de vervolgrealisatie voor zijn rekening nam).
Links Harry Slump-Zeekadetten Lemmer, rechts Anne F. vd Meer-SEFFF
De Lemster Zeekadetten varen “het zeegat uit”- uiteraard fossielvrij