Accu’s lijken een soort magische black boxes: moeilijk te doorgronden, duur en ze beschikken over het bijzondere vermogen om energie op te slaan die veel goedkoper is dan dezelfde hoeveelheid energie die uit dieselolie of benzine komt. Welke verschillende soorten zijn er allemaal?
Alles over accu's
Startaccu’s
Een startaccu zoals in je auto is niet geschikt voor elektrische aandrijving van boten. Startaccu’s zijn ontworpen om een kort moment veel stroom te leveren om de auto te starten. Ze mogen niet meer dan 30% ontladen worden en tijdens het rijden worden ze door de dynamo op peil gehouden.
Tractie accu’s
Lood tractie accu’s zijn wel ontworpen om meerdere malen langdurig stroom te leveren. Traditioneel worden deze natte lood accu’s in elektrische boten gebruikt. Gedurende het vaarseizoen moeten zulke accu’s worden gecontroleerd, om te zien of er nog voldoende gedestilleerd water in zit.
De meest gangbare natte accu’s zijn semi-tractie, deep cycle en vol-tractie. De semi-tractie accu heeft dunnere loodplaten en kan daardoor minder diep ontladen worden tot zo’n 50%. Ook het aantal cycli ligt lager dan de volle tractie batterijen. De deep-cycle accu’s kunnen dieper ontladen worden: 70 tot 80%. De echte vol-tractie accu’s, zoals ook in heftrucks worden gebruikt, kunnen tot 80, 90% ontladen worden.
Ook het aantal cycli (de keren laden en ontladen) verschilt per type accu. Voor een semi-tractie accu ligt dit rond de 300 à 400 keer, bij deep-cycle tussen de 500 en 700 keer en een vol-tractie accupakket kan tot wel 1500 cycli meegaan. Deze cycli worden afgegeven op de maximale diepte van ontladen en de capaciteit na dit aantal cycli ligt dan rond de 80%. Dit hoeft dus niet persé te betekenen dat je je accu’s dan moet vervangen.
AGM accu’s
De laatste jaren is de deep cycle AGM accu een populaire keuze geworden voor het elektrisch varen. AGM staat voor Absorbent Glass Mat, een soort glasvezelmat tussen de loodplaten waarin het elektrolyt zit opgesloten. Het grote voordeel van AGM is dat deze accu’s onderhoudsvrij zijn en ook liggend of op hun zij geïnstalleerd kunnen worden (handig bij plaatsgebrek of in een zeilboot die schuin gaat). De betere deep cycle AGM accu’s hebben ongeveer 600 cycli bij een ontlading tot 75%.
Gel accu’s
Gel accu’s lijken op AGM accu’s en leveren op hoofdlijnen vergelijkbare resultaten. In tegenstelling tot gel accu’s, kunnen AGM accu’s ook kortstondig een hogere stroom leveren.
Lithium accu’s
Relatief nieuw is de Lithium accu. Voor het elektrisch varen zijn momenteel met name Lithium Polymeer, Lithium IJzerfosfaat en Lithium Mangaan accu’s interessant. De ze zijn duurder dan loodaccu’s maar hebben een langere levensduur (wel 2000 cycli), een licht gewicht en een kleinere omvang dan loodaccu’s. Als de ruimte beperkt is of er in een boot niet veel gewicht bij kan, dan is Lithium een oplossing.
De voordelen zijn bovendien dat ze een hogere efficiency hebben, onderhoudsvrij zijn, nagenoeg constante spanning leveren en dieper te ontladen zijn. De hogere initiële aanschafprijs wordt alleen bij intensief gebruik op termijn terugverdiend.
Wat is de beste accu voor jouw boot?
Neem contact op met je leverancier voor al je vragen over accu’s. Welke accu het meest geschikt is voor jouw boot, is afhankelijk van heel veel factoren.